Home

Bureau

Diensten

Projecten

Downloads

Offerte

bouwhistorisch onderzoek Rotterdam | Veerhaven

object:

bouwjaar:

opdrachtgever:

i.s.m.:

werkzaamheden:

datum:

 

omschrijving:

Rederij

1904 - 1915

gemeente

 

bouwhistorische verkenning

medio 2015

 

 

Al vroeg in de geschiedenis bevond zich op deze plek aan de Maas de aanlegplaats van het veer op Katendrecht. In 1599 kreeg de stad Rotterdam het veer in erfpacht en in 1849 kocht men dit af voor 150 gulden. (Bron: http://www.stadsarchief.rotterdam.nl). De Veerhaven werd in de jaren 1852 en 1854 uitgegraven als onderdeel van Het Nieuwe Werk, een stedebouwkundig plan van stadsarchitect W.N. Rose ter uitbreiding van Rotterdam langs de Maas. Dit gebied werd later bekend als het Scheepvaartkwartier (bron: Berens, H.E.M.; W.N. Rose, 1801-1877). Het totale werk is in twee fasen uitgevoerd waarbij het eerste deel al in 1847 gereedkwam. De Veerhaven maakt hier als afbakening tussen de twee fasen deel van uit. Het tweede deel, vanaf de Veerhaven, werd in 1854 gerealiseerd.

 

 

In 1848 startten de Brabantse broers Van Uden in Rotterdam een scheepsbedrijf voor de binnenlandse transport. Vanaf 1870 werden de grenzen verlegd en begon men te varen op het Ruhrgebied. J. van ’t Hoff werd op 21-jarige leeftijd in 1875 directeur van het bedrijf. Vanaf 1864 startte hij zijn loopbaan op twaalfjarige leeftijd als juniorklerk binnen dit bedrijf. Onder zijn leiding groeide het bedrijf sterk en floriseerde binnen de Rotterdamse haven.

 

 

Bij onderhandse inschrijving werd op 16 april 1904 door de architecten De Roos & Overeijnder de bouw van een kantoorpand met woonhuis aan de Veerhaven no.6 aanbesteed voor rekening van de firma Gebrs. Van Uden. De laagste inschrijver was de Rotterdamse aannemer Van Loenen & Millenaar voor een bedrag van fl. 59.893,-. (Bron: Rotterdams nieuwsblad van 16 april 1904) Het betrof hier de linkerhelft van het huidige pand met het huidige huisnummer 15. De kantoren kwamen op de begane grond en eerste verdieping. De toenmalige directeur J. Van ’t Hoff ging boven de kantoren wonen op de tweede en derde verdieping. De kantoren met interieur zijn in de huidige situatie nog grotendeels aanwezig. Het oorspronkelijke woongedeelte heeft grotendeels plaatsgemaakt voor kantoorruimten. Met name het aparte trappenhuis achter de voordeur langs de linkergevel was een duidelijke afscheiding tussen de kantoor- en woonruimten.

In hetzelfde jaar schafte Van Uden ook zijn eerste oceaanbestendige stoomschip aan genaamd “Veerhaven” en ging varen op Oost- en West Afrika (Bron: vanuden.nl)

 

 

Onder leiding van dezelfde architecten werd het pand in 1915 verdubbeld. (Bron: Redengevende omschrijving uit het Monumentenregister van de RCE) Hierbij werd dezelfde architectuur aangehouden maar de gevelindeling aangepast. De hele hoofdopzet werd gespiegeld en dusdanig aangebracht alsof het een aparte bouwfase was. De toegepaste materialen zijn terughoudender en detailleringen in gelijke trant toegepast. De aankleding van onder andere de directiekamer is zeer gedetailleerd uitgevoerd. Hierbij zijn niet alleen kunstwerken toegepast maar ook lampen en zelfs de deurkrukken speciaal ontworpen. Het bedrijf bleef groeien waarbij in 1920 ook op de Oostkust van Noord- en Zuid Amerika werd gevaren. (Bron: vanuden.nl)

 

 

Direct na de Tweede Wereldoorlog werd het pand volledig ingemeten door de opvolgers van bovengenoemde architecten, de heren Lokhorst en Overeijnder. De toenmalige situatie van de achterzijde van het pand wordt mooi weergegeven op een luchtfoto van de KLM uit 1923. Vanaf 1946 is voornamelijk de achterzijde van het pand aangepast en uitgebreid. Als eerste werd een lift aangebracht halverwege het pand aan de rechtergang. Op de vierde verdieping boven de lift kwam de machinekamer en in de kelder de liftbak. Naast de lift werd tegen de achtergevel een serre aangebouwd van circa 1,5 m diep op de tweede verdieping, waardoor ook hier een doorloop ontstond tussen de gangen aan de linker- en rechterzijde.

Het kantoor aan de achterzijde op de derde verdieping kreeg terrasdeuren naar het dakterras boven de nieuwe uitbouw.

 

In 1948 vierde de firma zijn 100-jarig bestaan. Ter gelegenheid hiervan werden op verschillende plaatsen in het gebouw glas-in-lood ramen aangebracht naar het ontwerp van Henk Asperslagh. Met name het grote glas-in-lood raam in het hoofdtrappenhuis aan de linkerzijde kreeg bekendheid binnen zijn oeuvre.

Ook werden er diverse bouwwerkzaamheden verricht. De aangebrachte terrasdeuren in het bovengenoemde kantoor op de derde verdieping verdwenen en het terras werd dichtgemaakt en als kantoorruimte in gebruik genomen. Daarnaast werden op de tweede en derde verdieping tussen de beide vleugels aan de achterzijde van het pand verdiepingen aangebracht ten behoeve van kantoorruimten. Hierdoor ontstond een kleine binnenplaats tussen de nieuwe kantoren en de oude achtergevel.

 

 

Heeft u vragen?

Neem  gerust  vrijblijvend  contact  met  ons  op:

Bezoekadres:
Zoeterwoudesweg 23N 
2321 GM Leiden
Postadres:
Schelpenkade 13 
2313 ZT Leiden
Telefoon:
071 5147337
Mobiel:
06 41884179  (Reinoud Boter)
email:
bureau@moned.nl

KvK-nummer: 57516006